Marnix van den Berg, klarinet

Als Marnix van den Berg zich als zesjarig jongetje meldt bij de plaatselijk harmonie heeft hij een vast idee in zijn hoofd: hij gaat fluit spelen. Zijn docent denkt er echter anders over, die heeft namelijk al drie fluiten tot zijn beschikking en vindt dat genoeg. Zijn idee is: 'Je gaat eerst maar eens een jaartje klarinet spelen.' Na deze enigszins gedwongen start heeft hij de klarinet nooit meer aan de kant gelegd. Na de middelbare school studeert Marnix eerst marnixvandenbergsc.jpgInformatica aan de TU Eindhoven. Als hij die studie heeft afgerond besluit hij toch 'in de muziek' te gaan. Aan het conservatorium van Tilburg studeert hij bij Frans DeJong en Geert Baeckelandt en behaalt in 2008 zijn Bachelor-examen. Al tijdens zijn studie begint hij met soleren bij diverse amateurorkesten, waaronder het Ad Hoc Orkest in 2005, met het tweede klarinetconcert van Von Weber, en het Betuws Symfonie orkest in 2008. Hij is ook vaste klarinettist bij deze orkesten. Verder treedt Marnix op met de Koninklijke Harmonie Pieter Aafjes te Culemborg, heeft hij een blaaskwintet met vrienden en een klarinet-ensemble. In deze diverse bezettingen bespeelt hij vele instrumenten, waaronder Es-klarinet, Alt-klarinet en bassethoorn.
Momenteel is Marnix werkzaam als freelancer en docent in de Betuwe en Bommelerwaard. Ook is hij sinds 2014 dirigent van het Bosch Blazers Ensemble te Vught.

In het najaar van 2010 soleerde Marnix bij het Ad Hoc Orkest met het eerste klarinetconcert van de Duitse componist, violist en dirigent, Louis Spohr. In het najaar van 2014 stond het concert voor bassethoorn en orkest van Carl Stamitz op onze lessenaar. En nu dan dit najaar het 2e klarinetconcert van Bernhard Crusell.
 
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •